Menu

Hızlı Erişim

  1. Başkan'a Yaz
  2. Online Vergi Ödeme
  3. Nikah İşlemleri
  4. Proje ve Tanıtım Filmlerimiz
  5. Coğrafi Bilgi Sistemi
  6. Afet Toplanma Alanları

Fatih’te Bulunan Selatin Camiler

Bayezid Camii

Bayezid semtinde bulunan cami Sultan II. Bayezid tarafından inşa ettirilmiştir. Cümle kapısında Şeyh Hamdullah'ın yazdığı kitabeye göre 1501-1506 yılları arasında beş yılda tamamlanmıştır. Evliya Çelebi’nin aktardığında göre caminin açılış günü ilk namazı padişahın kendisi kıldırmıştı.

Camiin mimarı olarak önce Mimar Kemaleddin ve Mimar Hayreddin adları üzerinde durulmuş, daha sonraki yıllarda ise yeni bir kaynağa dayanılarak mimarın adının Yakub Şah b. Sultan Şah olduğu ileri sürülmüştür.

İstanbul’da orijinalliğini koruyan en eski selatin camii olarak kabul edilir. II. Bayezid’in mezarı, caminin haziresinde bulunur.

İstanbul’un fethinden sonra kurulan ikinci büyük selatin camii idi. Dört ayak üstüne oturtulmuş 16,78m çapında bir ana kubbesi kuzey ve güneyde iki yarım kubbe ile desteklenir. Ana kubbesinde yirmi, yarım kubbelerde yedişer pencere bulunur.
 
Caminin 24 kubbeli revaklarla çevrilmiş kare biçiminde bir son cemaat avlusu bulunmaktadır. Avlu zemini mermer döşelidir ve ortasında şadırvan bulunur. 

 
Fatih Camii ve Külliyesi

İstanbul'un Fatih ilçesinde Fatih Sultan Mehmed tarafından yaptırılmış  olan cami ve külliyedir. Külliyede 16 adet medrese, darüşşifa (hastane), tabhane (konukevi) imaret (aşevi), kütüphane ve hamam bulunmaktadır.   Şehrin yedi tepesinden birinde inşa edilmiştir.

Yapımına 1462 yılında başlanmış ve 1469 yılında tamamlanmıştır. Mimarı, Sinaüddin Yusuf bin Abdullah (Atik Sinan)'dır. Caminin ilk inşasından bugüne sadece şadırvan avlusunun üç duvarı, şadırvan, tac kapı, mihrap, birinci şerefeye kadar minareler ve çevre duvarının bir kısmı kalmıştır.

Şadırvan avlusunda, kıble duvarına paralel olan revak diğer üç yönden daha yüksektir. Kubbelerin dış kasnakları sekiz köşelidir ve kemerlere oturur. Kemerler genellikle kırmızı taş ve beyaz mermerlerle işlenmiş, yalnız mihverdekilere yeşil taş kullanılmıştır. Alt ve üst pencerelerin etrafı geniş silmelerle çevrelenmiştir. Söveler mermerdendir ve gayet geniş, kuvvetli silmelerle belirtilmiştir.

Başta Fatih Sultan Mehmed'in türbesi olmak üzere, Osmanlı tarihinin birçok önemli isminin mezarı buradadır. Fatih'in eşi ve II. Bayezid'in annesi Gülbahar Valide Sultan'ın, "Plevne Kahramanı" Gazi Osman Paşa'nın ve mesnevi şarihi Abidin Paşa'nın türbeleri hazirededir.

 

 Laleli Camii

1760-1763 yılları arasında Osmanlı padişahı III. Mustafa tarafından inşa ettirilmiş ve bulunduğu semte adını vermiş olan bir camidir. Caminin adı 3. Mustafa'nın veli saydığı Laleli Baba'nın ismini bu ibadethaneye vermesinden gelir.

Cami, imaret, türbe, sebil, muvakkithane, hamam, han ve dükkânlardan oluşan külliyesi ile birlikte inşa edilmiştir.

Lâleli Camii ve Külliyesi batıdan gelen barok üslûbunun hâkimiyetinde kendinden önce yapılan Nuruosmaniye Camii’nin aksine klasik Türk mimarisinden bazı esasların ve izlerin yaşatıldığı bir eser olarak Türk sanat tarihinde önemli bir yere sahiptir.

Camiin plânı kare olup kubbesini altı yarım kubbe çevrelemektedir. Hünkâr mahfili sol taraftadır. Birer şerefeli iki minaresi vardır. Sol taraftaki minare, cami inşasından 6 yıl sonra yapılmıştır. İç avlusu 14 sütuna müstenit 18 kubbelidir. Bu alanda mevcut olan şadırvanın ise sekiz sütunu vardır. Kubbe   kasnağı   etrafındaki   pencere adedi 24 ve caminin tüm pencere sayısı ise 105’tir. Cami binasının haricinde, doğu ve batı cephelerinde dokuzar kemerli birer galeri inşa edilmiş ve bunların alt kısımlarına abdest muslukları yapılmıştır.

 

Mihrimah Sultan Camii (Edirnekapı)

İstanbul'un Karagümrük semtinin Edirnekapı bölümünde surların hemen  yanında bulunur. Banisi Kanuni Sultan Süleyman'ın kızı Mihrimah  Sultan'dır. 1562-1565 yılları arasında Mimar Sinan tarafından yapılmıştır.

Dikdörtgen planlı caminin etrafında medrese, mektep, türbe, hamamlar  vardır. 37 m yükseklikteki kubbe üçer kemere yaslanır, yanlarda ikişer  sütun, sağ ve solda üç kubbe ve mahfelleri bulunur. Mihrap ve minber taş işçiliğiyle yapılmıştır.

Cami harimi dikdörtgen bir plana sahiptir. Ancak ortadaki ana namaz mekânı, iki yanlardaki kanatlardan her bir tarafta ikişer sütunla ayrılmıştır. Kubbeli üçer bölüm halinde olan bu yan kanatlar alçak olduğundan dört büyük kemerle desteklenen 20,25 m çapındaki ana kubbe bütün binanın hâkim unsuru olmuştur.

 

Nuruosmaniye Camii

İstanbul'da inşa edilmiş ilk barok özellikli camidir. Çemberlitaş semtinde, Kapalıçarşı girişinde yer alır. 1748-1755 yıllarında inşa edilmiştir. Batılılaşma eğilimlerinin mimaride ortaya çıkmaya başladığı bir devirde ortaya çıkan camii ve külliyesi, Osmanlı mimarisinde  bir dönüm noktası sayılmaktadır.

I. Mahmud tarafından temeli atılarak inşasına başlanmışsa da onun  ölümü üzerine kardeşi III. Osman tarafından bitirilmiş ve açılışı yapılmıştır. Nuruosmaniye Külliyesi cami, hünkâr kasrı, medrese, kütüphane, türbe, sebil, çeşme, aşhane-imaret ve dükkânlardan meydana gelmiştir. Kubbe kemerlerinin duvar üzerindeki bitiminde bir kuşak halinde Fetih Suresi yazılıdır. Kubbede ise Nur Suresi’nin 35. Ayeti yer alır: “Allah, göklerin ve yerin nurudur.”Yapıya bitişik iki şerefeli iki minaresinin taş külahları bulunur. Kurşun  yerine taş alemler ilk defa bu camide kullanılmıştır. Cami, revaklı ve çok köşeli bir avluya sahiptir. Bu özelliği ile Osmanlı  mimarisinde türünün tek örneğidir

 

 

 

Pertevniyal Valide Sultan Camii

Sultan II. Mahmut'un eşi ve Sultan Abdülaziz'in annesi olan Pertevniyal  Valide Sultan tarafından yaptırılan cami 1869-1871 yılları arasında inşa  edildi. Planlarını Sarkis Balyan'ın çizdiği, planların hazırlanmasına Hagop  Balyan'ın katıldığı da bilinmektedir. Aksaray Meydanı’nda yaptırılan külliye cami, mektep, türbe, türbedar odası, kütüphane, muvakkithâne, karakol, altı adet çeşme ve yedi adet dükkândan oluşmaktadır. Caminin, neogotik tasarımıyla klasik camilerden oldukça farklı bir mimarisi vardır. Devlet ileri gelenlerinin, din bilginlerinin, hocaların  katılımıyla düzenlenen büyük bir törenle temeli atıldı. Pertevniyal Sultan temel atma törenini meydanı görebilen bir evin penceresinden izledi.

Eklektik (karma) üslûpta inşa edilmiş olan cami, son devir Osmanlı  camilerinde sıkça karşılaşılan dört büyük ayak üzerine oturmuş dört büyük kemerli ve tek kubbeli bir yapıdır. Mavinin hâkim olduğu mekânda bitkisel süslemelerin yanı sıra yıldız düzenlemeleri de görülür. 

 

 

Sultan Ahmet Camii

1609-1617 yılları arasında Osmanlı Padişahı I. Ahmed tarafından Mimar  Sinan'ın yetiştirdiği öğrencilerden biri olan  Mimar Sedefkâr Mehmed   Ağa'ya  yaptırılmıştır.Caminin duvarlarında mavi renkli İznik çinileri yoğun bir şekilde bulunduğu için cami, Mavi Camii (Blue Mosque) olarak da bilinmektedir. Caminin duvarlarında 21 bin 43 adet göz alıcı İznik Çinisi bulunmaktadır. 

Sultanahmet Camii külliyesiyle birlikte, İstanbul’daki en büyük eserlerden biridir. Bu külliye bir cami, medreseler, hünkar kasrı, arasta, dükkânlar,  hamam, çeşme, sebiller, türbe, darüşşifa, sıbyan mektebi, imarethane ve  kiralık odalardan oluşmaktadır.

Caminin ibadethane bölümü 64 x 72 metre boyutlarındadır. 43 metre yüksekliğindeki merkezi kubbesinin çapı 23,5 metredir. Caminin içi 200'den fazla renkli cam ile aydınlatılmıştır.  Komşusu olan Ayasofya'dan  bazı esintiler içermesinin yanı sıra geleneksel İslami mimari de ağır basar ve klasik dönemin son büyük camisi olarak görülür.

 

Süleymaniye Camii

Kanuni Sultan Süleyman adına 1551-1557 yılları arasında Mimar  Sinan tarafından inşa edilmiştir. Mimar Sinan'ın kalfalık devri eseri olarak nitelendirilen Süleymaniye camii,medreseler,kütüphane,hastene,sıbyan mektebi, hamam, imaret, hazire ve dükkânlardan oluşan Süleymaniye Külliyesi'nin bir parçası olarak inşa edilmiştir.

Süleymaniye Camii Klasik Osmanlı Mimarisinin en önemli örneklerinden  biridir. Dört fil ayağı üzerine oturan caminin kubbesi 53 m. yüksekliğinde  ve 27,5 m çapındadır. 28 revakın çevrelediği cami avlusunun ortasında dikdörtgen şeklinde bir şadırvan bulunmaktadır. Caminin kıble tarafında içinde Kanuni Sultan Süleyman'ın ve eşi Hürrem Sultan'ın bulunduğu bir hazire mevcuttur.

Kanuni Sultan Süleyman'ın türbesinin kubbesi yıldızlarla donanmış gökyüzü imajını vermesi için, içeriden, metalik plakalar arasına yerleştirilmiş pırlantalarla (elmaslarla) süslenmiştir.

Cami süslemeleri açısından sade bir yapıya sahiptir. Mihrap duvarındaki  pencereler vitraylarla süslüdür. Mihrabın iki tarafındaki pencereler üzerinde yer alan  çini madalyonlarda Fetih Suresi, caminin ana kubbesinin ortasında ise Nur Suresi yazılı bulunmaktadır. Caminin hattatı Hasan Çelebi'dir.

 

 

Şehzade Camii

Genç yaşta vefat eden oğlu Şehzade Mehmet için Kanuni Sultan Süleyman tarafından Mimar Sinan'a yaptırılmıştır. Mimar Sinan'ın “çıraklık eserimdir” dediği camidir.Yapımına 1543 yılında başlanan ve 1548 yılında tamamlanan Şehzade Camii'nin planı kare şeklindedir ve üzerini 18.42 metre çapında bir orta kubbe ve bu kubbenin tesirini tamamlayıp devam ettirmek üzere dört büyük yarım kubbe örtmektedir. Büyük kubbe 4 fil ayağı üzerine oturmaktadır. Ayrıca camiin dört köşesinde birer küçük kubbe yer  almaktadır. İmaret ve medrese, tabhane, türbeler cami bahçesinde ve arka sokaktadır.Şehzade türbesinin içi rengârenk çinilerle doludur.

Ortadaki  sandukada Şehzade Mehmed, sağında Şehzade Cihangir,  solunda  ise HümaşahSultann yatar. Şehzade türbesinin sol tarafında Rüstem Paşa’nın türbesi bulunur. 

 

 

Yeni Camii

İstanbul'da 1597 yılında Sultan III. Murad'ın eşi Safiye Sultan'ın emriyle temeli atılan ve 1665'te zamanın padişahı IV. Mehmed'in annesi Turhan Hatice Sultan'ın büyük çabaları ve bağışlarıyla tamamlanıp ibadete açılan camidir.

Şehrin siluetine ve görselliğine önemli ölçüde katkı sağlayan Yeni Cami,  İstanbul'da Osmanlı ailesi tarafından yaptırılan büyük camilerin son örneğidir. Osmanlı dönemi Türk mimarisinde yapımı en uzun sürede tamamlanabilen cami olarak bilinir.

Mimar Davut Ağa tarafından yapılmaya başlanmış, Mimar Dalgıç Ahmed Ağa devam ettirmiş ancak  Safiye Sultan'ın ölümü ile yarım kalan inşaat, başlangıcından 66 yıl sonra dönemin mimarbaşısı Mustafa Ağa tarafından IV. Mehmed zamanında  bitirilebilmiştir.

Yeni Cami, klasik Osmanlı mimarisinin revaklı avlulu şemasını devam  ettirir. Merkezi plana sahiptir. 16,20 m. çapındaki ana kubbe dört yönde  yarım kubbelerle yanlara doğru genişletilmiştir. Ana kubbeyi dört fil ayağı taşır.

Caminin Üçer şerefeli iki minaresi vardır. Minareler, kare kaide üzerinde  on altıgen olarak yükselir ve kurşun kaplı külahlarla örtülüdür. Camiyi  şadırvan avlusundan ayıran büyük cümle kapısı duvarının iki ucuna inşa  edilmişlerdir.