Haberler
Bilim Fatih'in “Tabiatın Peşinde” Projesi TÜBİTAK Desteğiyle Hayata Geçiyor!
Bilim Fatih’in hazırladığı “Tabiatın Peşinde” projesi, TÜBİTAK 4004 programı kapsamında destek almaya hak kazandı. Projeyle öğrencilerimiz doğayla iç içe bilimsel etkinlikler gerçekleştirerek çevre bilinci kazanacak.
25 Mart 2025
Fatih Belediyesi bünyesinde faaliyet gösteren Bilim Fatih tarafından hazırlanan “Tabiatın Peşinde” adlı proje, TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları programına yapılan 600 başvuru arasından seçilerek destek almaya hak kazandı. Türkiye genelinde yapılan yoğun başvurular arasında ilk 100’e giren proje, Fatihli öğrencilerin doğayla kuracağı bilimsel ve bilinçli ilişkiyi merkeze alıyor.
Proje, Fatih ilçesinde öğrenim gören ortaokul öğrencilerine yönelik olarak tasarlandı. Çocukların doğayla temas kurmalarını sağlamak, çevresel meseleleri tanımalarını kolaylaştırmak ve bilimsel meraklarını sahada beslemek amacıyla yürütülecek projede doğa gezileri, çevre temalı atölyeler ve gözlem etkinlikleri yer alacak. Etkinliklerin temel amacı; öğrencilere doğayı sadece bir alan olarak değil, araştırılması, korunması ve anlaşılması gereken bir bütün olarak tanıtmak.
Projenin önemli ayaklarından biri olan rehberlik süreci Boğaziçi Üniversitesi’nden akademisyenlerin, çevre tasarımcılarının ve fen bilimleri alanında deneyimli öğretmenlerin katılımıyla yürütülecek. Bu akademik destek sayesinde öğrenciler yalnızca doğa içinde zaman geçirmekle kalmayacak, aynı zamanda doğayı bilimsel yöntemlerle inceleme fırsatı da bulacak. Gözlem tekniklerinden ekosistem analizlerine, bitki örtüsü incelemelerinden sürdürülebilir yaşam tartışmalarına kadar uzanan geniş bir içerik yelpazesi çocuklarla paylaşılacak.
Bilim Fatih, “Tabiatın Peşinde” projesiyle yalnızca çevre bilinci kazandırmayı değil, aynı zamanda doğa sevgisini kalıcı hale getirmeyi hedefliyor. Projenin pedagojik yaklaşımı çocukların yaş düzeylerine uygun, eğitsel içeriklerle çevreye duyarlı bireyler olarak gelişmelerine katkı sağlamak üzerine kurgulandı. Atölye çalışmalarında kullanılacak yöntemler; araştırma temelli öğrenme, gözlem yoluyla keşif ve doğrudan deneyimleme gibi çağdaş eğitim yaklaşımlarını temel alacak.
Proje ekibi çocukların doğaya dair erken yaşta kazanacağı bilinç ve duyarlılığın ilerleyen yaşlarda daha sorumlu, bilinçli ve aktif bireyler olmalarını destekleyeceğini vurguluyor. Aynı zamanda doğayla temas hâlinde geçirilen zamanın çocukların ruhsal ve bilişsel gelişimine olumlu katkılar sunduğunun da altı çiziliyor. Doğada geçirilen saatlerin yalnızca bilgi kazandırmakla kalmadığını, aynı zamanda empati, sorumluluk ve denge duygusu geliştirdiğini belirten uzmanlar bu tür eğitim programlarının yaygınlaşmasının önemine dikkat çekiyor.
“Tabiatın Peşinde” projesiyle birlikte Fatihli çocuklar yaşadıkları çevreyi yeniden keşfetme, kent içinde gizlenmiş doğal alanlara dair farkındalık kazanma ve doğaya dair göz ardı edilen ilişkileri fark etme fırsatı yakalayacak. Kenti ve doğayı birlikte okumayı amaçlayan proje aynı zamanda çevresel sorunlara yerel düzeyde çözümler geliştirme konusunda da çocukları düşünmeye teşvik edecek. Geri dönüşümden enerji tasarrufuna, doğal kaynakların korunmasından biyoçeşitliliğe kadar pek çok başlık altında yapılacak etkinlikler çocukların yaşadıkları çevreyle daha güçlü bağlar kurmalarına imkan tanıyacak.
Projenin uzun vadeli hedeflerinden biri de doğayı anlamanın sadece bireysel bir kazanım değil, toplumsal bir sorumluluk olduğuna dikkat çekmek. Bilim Fatih, bu anlamda yalnızca öğrencilere değil, dolaylı olarak ailelere ve öğretmenlere de hitap eden çok katmanlı bir eğitim modeli sunmayı planlıyor. Böylece çevresel farkındalık bir bireyde değil, bir toplulukta filizlenmiş olacak.
TÜBİTAK tarafından desteklenen bu proje yalnızca bir bilimsel faaliyet değil, aynı zamanda kültürel ve çevresel bir uyanış olarak da değerlendiriliyor. “Tabiatın Peşinde”, geleceğe dönük eğitim vizyonuyla Fatih’te başlayan ama etkisi çok daha geniş alanlara yayılabilecek nitelikte bir girişim olarak öne çıkıyor.
Doğayı bilimle tanıyan, çevreyi bilinçle koruyan bir nesil yetiştirmek için atılan bu adım Bilim Fatih’in eğitimdeki kararlı duruşunu da bir kez daha ortaya koyuyor. Proje çevresel ve bilimsel eğitimin bir arada sunulduğu bütüncül bir yaklaşımı temsil ediyor. Bu kapsamda yürütülecek çalışmalarla hem çocukların dünyaya bakış açısı genişleyecek hem de toplumsal düzeyde daha sürdürülebilir bir yaşam kültürünün temelleri atılmış olacak.